08-Nov-2010
Fantastiski pavadīta diena bezceļā, tā vienā teikumā varētu raksturot Baltic Adventure Tours (4x4tourism.com) rīkoto bezceļu braucienu Sēlija 2010 pa Latvijas noslēpumaināko novadu - Sēliju.
Sēlija ir kultūrvēsturisks novads Latvijā, kas atrodas apmēram simt kilometru attālumā uz dienvidiem no galvaspilsētas Rīgas. Robežojas ar Lietuvu un Baltkrieviju. Sēlija ir samērā maz apdzīvota, šeit ir lieli mežu masīvi, daudz purvu. 13. gadsimtā to apdzīvoja sēļi. Nosaukums radies no līvu vārda sälli, kas nozīmē augšējie (ļaudis), ar kādu nosaukumu sēļi bija pazīstami līviem un vācu ieceļotājiem. Sēļu valoda pastāvēja apmēram līdz 14. vai 15. gadsimtam.
Sēlija šodien arī daudziem Latvijas iedzīvotājiem ir neizzināts laukums Latvijas kartē.
Sestdienas rīts sākas ar piknika groza sagatavošanu maltītei svaigā gaisā mežā. Termosam tiek salda melnā tēja, siermaizes top no Latvijā slavenās “Lāču” maizes, kūpināts vistas giross no ne mazāk populārajiem “Rubeņiem” un rūgtā šokolāde desertam.
Novembra diena solās būt saulaina, ārā ir ap +6C, šur tur meža malās pirmo saules staru sildīti veļas miglas vāli. Ap 10 no rīta Ķegumā pulcējas kopumā 14 bezceļu džipi, lai dotos 4x4 tūrisma braucienā izbaudīt Latvijas rudeni Sēlijas mežos un bezceļos.
Daļa džipu ir labi sagatavoti braukšanai bezceļā. Tie ir liftēti, aprīkoti ar vinčām, vilkšanas virvēm, navigācijas iekārtām un labām dubļu riepām. Savukārt daļa braucēju bezceļā dosies ar mazāk aprīkotiem Toyota Land Criuser 120, bet par bezceļu brauciena Sēlija 2010 lielāko intrigu kļūst pilnīgi jauna un bezceļam vispār neaprīkota 2010. gada Range Rover Supercharger piedalīšanās.
Baltic Adventure Tours vadītājs Edvīns visiem džipu vadītājiem izdala maršruta kartes un notur īsu sapulci, kurā tiek atgādināti svarīgākie bezceļu braukšanas pamatprincipi. Ir 10.40 un bezceļu brauciens var sākties. Ar Māra pilotēto un Edvīna stūrēto labi aprīkoto īsās bāzes 1985. gada Toyota Land Cruiser RJ 70 no Ķeguma dodamies Jaunjelgavas virzienā un nogriežamies uz Lindes parku, lai apskatītu kādreizējās Lindes muižas drupas. Ceļš mūs izved pie pašas Daugavas krasta, kur kādreiz, iespējams, bijusi prāmja pārceltuve pāri Daugavai.
Neliela foto pauze pie Lindes muižas arkveida vārtiem un džipi kolonnā dodas dziļāk Sēlijas mežos, kur jau drīz sāksies pirmie bezceļa piedzīvojumi. Pavisam negaidot, pirmo bezceļa braukšanas eksāmenu uz šaura meža ceļa mums liek izpildīt līdz augšai piekrauts baļķu vedējs Volvo FH12 ar piekabi; lai izmainītos ar to, džipiem jāmūk nost no ceļa iekšā mežā.
Pēc brīža džipu kolonna griežas nost no ceļa un braucam pa mīkstu, krūmiem aizaugušu bezceļu. Klāt ir pirmie dubļi pēc kuriem apstājamies un ar neviltotu interesi dodamies lūkoties, kā nelielo, bet dubļaino bezceļa trasi ar parastām vasaras riepām veiks pilnīgi jaunais Range Rover, kura kopējais nobraukums vēl ir tikai 1350 km! Range Rover džips ar uzdevumu tiek galā teicami, tikai nedaudz vēlāk izrādās, ka tas sadūris pakaļējo riepu, kura jāmaina.
Izbraucot atkal uz ceļa, tiek uzsākta Range Rover riteņa nomaiņa 21. gadsimta stilā. Citi bezceļa braucēji palīdz Range Rover vadītājam atrast ērtāko vietu domkratam starp džipa virsbūvi un elektriskajiem durvju sliekšņiem, kas automātiski izbīdās, atverot durvis. Riteņa maiņa tiek filmēta ar iPad līdzīgu Samsung ražotu tablet. Vispārējas jautrības pavadīta, cerībā, ka otrs ritenis jāmaina nebūs, kāda pusstunda paiet nemanot.
Tālākajā Sēlijas bezceļu brauciena maršrutā dodamies šķērsot kādu mazu upīti. Edvīns sola, ka tur gaidāmi spilgtākie bezceļa piedzīvojumi brauciena laikā. Ceļš ved cauri kādām mājām, kur mūs sagaida 4 suņi un pulciņš tītaru. Edvīns jau laikus sarūpējis mājas saimniecei šampanieti un šokolādi kā nelielu pateicību par to, ka viņas pagalmu šķērsos padsmit džipi. Daži bezceļu braucēji fotografējas ar bailīgajiem tītariem, bet saimniece atvadoties piekodina braukt uzmanīgi pāri “briesmīgajam” piemājas grāvim, jo tur “reiz iekritis pat viņas suns”. Ar smaidu dodamies tālāk.
Mazā upīte bezceļu brauciena dalībniekus sagaida ar dziļi iebrauktām dubļainām risēm gan iebraucot upītē, gan izbraucot no tās. Māra vadītā Toyota Land Cruiser bez aizķeršanās šķērso upīti un ar interesi sākam vērot kā tas izdosies pārējiem bezceļu braucējiem. Lielākā intriga atkal saistīta ar 510 z.s. jaudīgo Range Rover Supercharger.
Bezceļu braukšanas padoms: Dziļās, dubļainās rises liek domāt par upītes šķērsošanas taktiku. Tā kā rises ir dziļas, arī labi aprīkots bezceļu džips tajās “uzsēdīsies uz vēdera”, tāpēc ir svarīgi pareizi sākt kustību lēnām, neiekrist ar visiem riteņiem risēs, un tikai tad, kad džips jau laižas lejā upē, piedot gāzi, lai pietiktu jaudas un ātruma ar inerci pārvarēt augšupejošās rises pēc upes šķērsošanas. Pirms šķēršļa jāizvēlas atbilstošs pazeminātais pārnesums, jāpieslēdz džipa priekšējais tilts un jāsabloķē diferenciāļi, ja tilta pieslēgšana un diferenciāļu bloķēšana ir vadāma atsevišķi. Iebraucot dziļā ūdenī, ieteicams izslēgt džipa priekšējos lukturus, taču Eiropas daļā, kur pastāvīgi jābrauc iedegtām gaisām, tas ne vienmēr ir iespējams.
Šoreiz kā par brīnumu upes šķērsošanā nevedas kādai īsās riteņu bāzes Toyota Land Cruiser 120, kas netiek ārā saviem spēkiem. To izvilkt palīdz cita Toyota. Bezceļu braucēji lēš, ka vainīgas varētu būt mīkstās Bridgestone Blizzak ziemas riepas, kuru protektors nespēj attīrīties no dubļiem.
Pienāk Range Rover kārta šķērsot upīti, taču... pārsteigums izpaliek – spožais džips ar pirmajiem zaru skrāpējumiem uz sāniem un gludajām Continental vasaras riepām tiek pāri upei un gandrīz uzbrauc augšā slīpumā, taču pietrūkst tikai pavisam nedaudz. Atkal steidzas palīgā cits bezceļu džips un uzvelk risēs “sēdošo” Range Rover augšā.
Kad upītes šķērsošanas šovs ir galā, apstājamies saulaini patīkamā mežmalā un ieturam pusdienu pauzi. No rīta sagatavotais piknika grozs ar karsto tēju tagad ir pašā reizē, lai atjaunotu spēkus nākamajiem bezceļu piedzīvojumiem, kas ilgi nav jāgaida.
Edvīnam padomā ir kāda kūdraina vieta, kuru viņš ar Māri dodas izlūkot pirms braukšanas, lai pārliecinātos, ka visi bezceļa braucēji pēc tam laikus nokļūs bezceļu brauciena Sēlija 2010 kulminācijas punktā – fantastiskajā Kankaļu baznīciņā Lietuvas pierobežā, kur sarunāta tikšanās ar baznīcas bīskapu.
Braucējiem atkal paiet kāda stunda, kamēr visi džipi tiek pāri 50 metrus garajam un mīkstajam kūdras posmam. Te lielākai daļai bez vinčošanās neiztikt. Kūdrā līdz elektriskajiem sliekšņiem iesprūst arī smalkais Range Rover un to nākas izvilkt ārā ar vinču. Savukārt, kādam bezceļu braucējam šī ir svinīga vieta – Toyota Land Cruiser 120 džipam pirmo reizi tiek darbināta nesen uzstādītā vinča.
Bezceļu braukšanas padoms: Šķērsojot kūdrainas vietas ar 4x4 džipu, iepriekš vēlams izpētīt brauciena trajektoriju, lai izvairītos no sūnās ieaugušiem celmiem un dziļām, slapjām vietām. Ja iespējams, bezceļu džipa riteņus vēlams laist tuvāk kokiem, kur to saknes veido stingrāku pamatu zem riteņiem. Mīkstas, kūdrainas vietas ļoti svarīgi pārbraukt ar vienmērīgu ātrumu, neizbuksējot džipa riteņus. Tas ir svarīgi tāpēc, lai nepārplēstu stingri saaugušo, taču plāno augsnes virskārtu, kas notur džipu. Tiklīdz džipa riteņi kūdrainā vietā tiek izbuksēti, tie pārplēš plāno velēnu un iegrimst kūdrā, un tālāk bez vinčas neiztikt, jo džipa riteņus praktiski nav iespējams dabūt atkal virs velēnas. Arī vinčojoties kūdrainā vietā, pārnesumkārbai jāatrodas neitrālā stāvoklī, jo riteņu papildus griešana tikai gremdēs džipu dziļāk kūdrā un apgrūtinās vinčošanos.
Vinčošanās laikā vairākiem bezceļu brauciena dalībniekiem, kuriem ir mazāka pieredze off-road braukšanā, Edvīns asistē braucējiem un iesaka, kā labāk rīkoties ar vinču dažādās situācijās.
Pa labi mežā paliek Aklais ezers un ainavisks, līkiem purva bērziem ieskauts ceļa līkums, kura nogāzes glīti noaugušas ar gaiši pelēkzilu Islandes ķērpi. Ceļa malās kā sargi šur tur izvietoti nesen būvēti medību torņi. Pašus medniekus gan nekur nemanām, lai gan ir sestdiena un jau pašā brauciena sākumā paredzējām, ka vismaz kādām medībām šajā apvidū vajadzētu notikt.
No Sēlijas bezceļu braucējiem atvadās pēcpusdienas saules stari, un, pirms krēslas iestāšanās, Edvīns vēl sarīko “amerikāņu kalniņus” – stāvus, smilšainus kāpumus un nobraucienus pa meža stigām. Mūsu Toyota džips ar pieredzējušo bezceļa braucēju Māri pie stūres šos kāpumus veiksmīgi veic bez pieslēgta priekšējā tilta, tomēr visbeidzot to nākas izdarīt pie visstāvākā kalna..
Līdz Kankaļu baznīcai vēl paliek nedaudz laika un nolemjam izmēģināt vēl kādu lielisku bezceļa piedzīvojumu vietu, taču tā izrādās tik slapja, ka bez vinčas un ARB diferenciāļu bloķētāju ieslēgšanas neiztiek arī mūsu bezceļam labi aprīkotā Toyota Land Cruiser RJ 70. Saprotam, ka mazāk sagatavotajiem džipiem, nemaz nerunājot par 3 tonnas smago Range Rover, šis bezceļa posms būs pārāk smags un prasīs ilgāku laiku, tāpēc šoreiz nolemjam to apbraukt.
Liela lauka malā krēslas ieskautā vientulībā mūs sagaida Kankaļu baznīciņa un nomaļus stāvošais zvanu tornis. Kamēr bezceļu braucēji fotografējas, pāri pļavai kā sensenos laikos pie mums nāk arī bīskaps ar draudzes mācekļiem, kuri ieradušies speciāli mūsu vizītei no Sēlijas novada sirds – Neretas.
Mazajā koka baznīciņā sāk skanēt kora dziedājums un sveču gaismā bezceļu braucēji tiek iepazīstināti ar 1893. gadā celtās Kankaļu koka baznīcas vēsturi un situāciju apkārtnē. Izrādās, mazās apdzīvotības dēļ, Kankaļu baznīcā dievkalpojums notiek tikai reizi gadā - 24. jūnijā, Svētā Jāņa Kristītāja dienā - tieši kā baznīcas iesvētību rīkojumā norādījis priesteris Rancāns. Saskaņā ar šo relikto rīkojumu, ar kura oriģinālu varējām iepazīties, Kankaļu baznīca tikusi iesvētīta 1923. gada 24. jūnijā un kopš tā laika katru gadu šajā dienā tiek noturēts dievkalpojums.
Tā Sēlijas bezceļu brauciens tuvojas noslēgumam, ārā jau ir pavisam tumšs un pa šauriem, līkumainiem meža celiņiem dodamies Jaunjelgavas virzienā, kur bezceļa braucējus gaida vakariņas krodziņā “Pie Aivara”. Tomēr mūsu maršrutā ir vēl viens bezceļu piedzīvojums slapjas, īsas bedres veidā kādā meža ceļa posmā. Dažiem džipiem nākas lietot vinču. Kādu pusstundu ilga rosīšanās lukturu gaismā un braucēji ir gatavi turpināt ceļu uz Jaunjelgavu.
Vakariņu laikā, kā allaž Baltic Adventure Tours tradīcijās pieņemts, Sēlijas bezceļu brauciena organizators Edvīns pasniedz bezceļu braucējiem piemiņas diplomus. Uz galda tiek klāti 3 ēdieni, kas spēcina atceļam uz Rīgu, lai ap Ziemassvētkiem tiktos atkal nākamajā Baltic Adventure Tours rīkotajā bezceļu braucienā ar 4x4 džipiem.
Tūres sākums Ķegumā. Visi auto vēl tīri
Edvīns sīkāk izklāsta brauciena maršrutu
Pēdējā bezceļu maršruta pārbaude
Jaunais Range Rover rezerves ritenis. Pirmā kustināšana no rūpnīcas
Jaunās tehnoloģijas bezceļā. Samsung ražotais iPad analogs
Atrast ērtāko vietu domkratam starp virsbūvi un elektriskajiem sliekšņiem nebija vienkārši
Toyota Land Cruiser dodas pāri upītei
Bridgestone Blizzak ziemas riepas nav labākais palīgs bezceļā
Upītes šķērsošana
Range Rover Supercharger teju, teju pārspēs Toyota Land Cruiser 120
Range Rover mazliet pietrūka, lai pilnībā šķērsotu upīti
Range Rover Supercharger iestidzis kūdrā un vēl uzsēdies uz neliela celma
Range Rover Supercharger līdz sliekšņiem kūdrā
Bezceļā kārtīga dubļu šalts nav retums. Nav speciāli jādodas uz Ķemeriem.
Vinčojas Toyota Land Cruser 120
Vinčas trose satinusies vienā pusē - tā jāatbrīvo
Amerikāņu kalniņi jeb 4x4 braukšana augšā - lejā pa kvartālu stigām
Kankaļu baznīcas iekšskats
Prāvesta Rancāna parakstītais Kankaļu baznīcas iesvētību rīkojums. 1923. gads. Oriģināls.
Kankaļu baznīca vakara krēslā (foto tapis pilnīgā tumsā, tāpēc tāda kvalitāte)
Svinīgās vakariņas Jaunjelgavas krodziņā "Pie Aivara"
Komentāri (0)