Kā iegūt labas auto fotogrāfijas?


Autobildes.lv fotogrāfiju tehniskās prasības

Kā liecina pats portāla nosaukums Autobildes.lv, uzsvars likts uz automašīnas foto tehnisko un
radošo kvalitāti. Tāpēc piedāvājam nelielu palīgu kvalitatīvu attēlu sagatavošanā, lai Tavas bildes
gūtu skatītāju atzinību un augstāku vērtējumu.

  • Auto fotogrāfijā jābūt redzamam Tavam un tikai Tavam auto;
  • Aizdomīgi attēli, foto no interneta, reklāmas foto, kā arī zemas kvalitātes bildes
    netiks akceptētas;
  • Ja nejūties pārliecinoši fotogrāfijā, uztici kādam, kurš to prot labāk.
    Autobildēs.lv ir labu foto autori, kas izrādījuši interesi par simbolisku
    atlīdzību sabildēt arī Tavu auto;
  • Autobildes.lv portāla dizains ir pakārtots bilžu izmēriem,
    tāpēc jāievēro minimālie attēlu izmēri (px):
    - auto profilā: 657 x 493 px
    - autovadītāja profilā: 403 x 403 px
    - avataram: 100 x 100 px
    - Bloga ierakstam: minimālais platums = 657 px
    - Servisa grāmatas ierakstam: minimālais platums = 657 px
  • Autobildēs attēliem ir noteikta malu garuma proporcija. Ja Tava
    aparāta piedāvātā malu proporcija atšķiras, atstāj vairāk ‘gaisa’ malās,
    lai varētu kompensēt disproporciju;
  • Autobildes.lv iespējams kadrēt attēlu tieši pievienošanas laikā, piešķirot
    tam vajadzīgo malu proporciju;
  • Pievienojamo attēlu svars - ne lielāks par 8 Mb, formāts - JPG, PNG.

Tehniskie ieteikumi fotogrāfijā

Vēlamies atgādināt dažus būtiskākos tehniskos faktorus, kas ietekmē foto kvalitāti. Ceram, ka šis
‘čeklists’ palīdzēs izstrādāt pašiem savus auto fotografēšanas paņēmienus.

  • Pirms bildēšanas nomazgā un sakop auto;
  • Labas bildes var radīt arī vienkāršu aparātu, prasmīgi izmantojot fotoaparāta darbības
    pamatprincipus un parametrus;
  • Ne vienmēr smalks un dārgs fotoaparāts automātiski nozīmē labas bildes;
  • Vārds ‘fotogrāfija’ tulkojumā no grieķu valodas nozīmē “zīmēšana ar gaismu”;
  • Svarīgākais fotoattēla tapšanas procesā ir apgaismojums;
  • Labākā dabīgā gaisma ir agros rītos un vakaros. Slīpais saules staru krišanas leņķis, ļauj labāk
    atklāt un izgaismot fotografējamo priekšmetu formu;
  • Ja iespējams, piegaismo svarīgas detaļas ar mākslīgo apgaismojumu (ja zibspuldzi vari atdalīt no
    aparāta, mainīt tās leņķi attiecībā pret aparātu);
  • Izvairies bildēt auto ar tiešu zibspuldzes gaismu, ja vien tas nav iecerēts kā speciāls radošs efekts;
  • Fonu aiz auto ieteicams izgaismot atsevišķi - tad bilde būs telpiskāka un auto neizskatīsies
    “pielīmēts” pie fona;
  • Pārbaudi fotoaparāta uzstādījumus: pikseļu skaitu, attēla svaru, saglabāšanas kvalitāti: JPEG,
    JPG, RAW;
  • RAW vienmēr būs labāks formāts tālākai attēla apstrādei, jo ļauj to veikt bez kvalitātes zudumiem;
  • Ja jāizvēlas JPEG vai JPG formāts, izvēlies iespējami lielāko rezolūciju (pikseļu skaitu);
  • PNG nodrošinās labāku attēla kvalitāti samazinātajos izmēros, kas izveidojas portālā;
  • Cieši turi vai atbalsti fotoaparātu, vai lieto statīvu, ja nepieciešams panākt asākas bildes;
  • Izmanto attēla stabilizatoru, ja tāds iebūvēts Tavā fotoaparātā;
  • no viena skatpunkta uzņem vairākus kadrus, lai vēlāk būtu iespēja atlasīt labāko;
  • Fotografē ar dažādiem asuma dziļumiem - mainot diafragmas atvēruma un slēdža ātruma attiecību;
  • Eksperimentē ar objektīva fokusa attālumu (zūmu). Mazāks fokusa attālums nozīmē platāku
    skata leņķi, lielāks fokusa attālums - šaurāku skata leņķi. Platāks skata leņķis ļauj ietvert vairāk
    informācijas un kropļo fotografējamā objekta proporcijas. Šaurāks skata leņķis rāda pareizākas
    objekta proporcijas un vizuāli satuvina kadrā esošos objektus;
  • Lai panāktu iespējami mazākus trokšņus digitālajā attēlā, fotografē ar iespējami mazāku ISO
    vērtību (jūtību);
  • Veic attēlu pēcapstrādi ar attēlu redaktoru: izkadrē, iztaisno (ja nepieciešams), uzlabo tonalitāti,
    noņem digitālos trokšņus (ja nepieciešams), piešķir papildus efektus, uzasini foto;
  • Labākais un profesionālākais no fotoattēlu redaktoriem - Adobe Photoshop;
  • Internetā pieejams ērts un vienkāršs fotoattēlu apstrādes rīks: http://www.sumopaint.com/app/
  • Pirms JPEG vai JPG attēla apstrādes, pārglabā to kā TIFF un tikai pēc tam apstrādā TIFF failu.
    Tas samazinās fotoattēla kvalitātes zudumus;
  • Pēc TIFF faila apstrādes, saglabā gatavo fotoattēlu kā JPG vai PNG pienācīgā kvalitātē;
  • Saglabājot attēlus JPG formātā, izmanto “Save for Web and Devices” funkciju. Attēlu ieteicams
    saglabāt kvalitātē, ne mazākā par 80%.

Radošie ieteikumi fotogrāfijā

Šīs sadaļas mērķis ir nevis dot gatavas receptes kādai jābūt autobildei, bet gan rosināt radošo domu,
minot faktorus, kas liek izskatīties dažām autobildēm labāk par citām.

  • Eksperimentē!
  • Eksperimentē ar apgaismojumu fotografējot;
  • Izvēlies neparastu vietu auto fotosesijai;
  • Izvēlies neparastu priekšplānu (priekšmets, augs, dzīva būtne un tml.);
  • Fotografē auto neparastā vai vizuāli interesantā situācijā;
  • Veido fotostāstu par auto. Piem., pirms pārbūves, pārbūves process, pēc pārbūves, pirmais testa
    izbrauciens, atrādīšana draugiem, un tml.;
  • Izvēlies neparastu skatpunktu un kadrējumu - no augšas, ļoti zems skatpunkts un tml.;
  • Padomā par kopējo krāsu salikumu, krāsu laukumu attiecībām fotogrāfijā, fona krāsu;
  • Izvēlies vienu galveno objektu fotografijā;
  • Ievēro kompozīcijas pamatlikumus - “zelta griezuma”, trešdaļas principu un tml.;
  • Seko fona saskanīgumam ar auto. Monolītāks un viendabīgāks fons dos augstvērtīgāku bildes sajūtu
    nekā raiba, sadzīviska ‘miskaste’ fonā;
  • Seko, kā fonā esošo objektu līnijas ietekmē galvenā objekta izskatu, kā tās sadarbojas vai traucē
    objektam. Piemēram. stabi, vadi, koki, kas fonā ‘izaug’ no dažādām auto daļām un tml. nebūs
    labākie sabiedrotie gatavajā fotogrāfijā;
  • Izvēlies galveno asuma punktu (uzmanības centru) fotogrāfijā;
  • Izlem vai foto būs krāsains vai melnbalts. Ja bilde balstīta tikai uz līnijām un gaismu, spēcīgāku
    efektu dos melnbalta foto versija;
  • Padomā, kā izmantot atspulgus no ūdens, peļķēm, skatlogiem, stikla virsmām, spoguļiem;
  • Izmanto pretgaismu. Pretgaismā var rasties nepieciešība piegaismot galveno objektu ar papildus
    gaismas avotu;
  • Interesantus gaismas efektus un piegaismojumus var panākt ar spoguli, stiklu, spožu metāla
    virsmu, baltu virsmu, baltu audumu vai speciāli šim nolūkam ražotiem atstarotājiem;
  • Centies panākt tēlainību, intrigu fotoattēlā;
  • Eksperimentē tumšajā diennakts laikā, fotografē mākslīgajā pilsētas apgaismojumā;
  • Dinamiskas bildes (kustībā) vienmēr izskatās interesantāk par statiskām fotogrāfijām;
  • Atklāj fotogrāfijā interesantas auto detaļas, fragmentus;
  • Ieslēdz auto gaismas, paneļa apgaismojumu - tā auto izskatīsies dzīvāks;
  • Eksperimentē un bildē auto kustībā;
  • Nepārcenties ar speciālajiem efektiem attēlu pēcapstrādē;
  • Mēs visi esam redzējuši kāda izskatās viena vai otra modeļa auto, tādēļ vienīgais kā pārsteigt
    skatītāju, ir neparasta, radoša un interesanta auto fotogrāfija;
  • Paanalizē, ar ko īpašas ir ražotāju reklāmas fotogrāfijas, ko no tām vari mācīties, bildējot savu auto;
  • Autobildes.lv redakcijasprāt labākās autobildes apskatāmas sadaļā “Labākie foto”
  • Vispārējai radošai iedvesmai paskaties fotoamatieru portālus, piemēram www.photosight.ru,
    www.erfoto.lv, www.fotoblog.lv, www.poga.lv, www.shutter.lv, www.photo.net u.c.
Vēlam labas autobildes! Autobildes.lv
Fotogrāfijas guru, maestro Gunārs Binde par to kā top fotogrāfija:
“Patiesībā jau fotogrāfijas būtība tomēr ir momentu ķeršana. Pats esmu sevi trenējis, piemēram, futbola mačos mēģinot notvert futbolista ķermeņa visizteiksmīgāko kustību.
Ir Ulda Brieža fotogrāfija, kurā fiksēts cilvēka kritiens no vanšu tilta – tā ir sensacionāla fotogrāfija, bet, manuprāt, svarīgs ir ne jau tikai pats kritiens, bet gan tas traģisms, kas
uzrunā no šīs fotogrāfijas. Es augsti vērtēju mirkļa būtību tikai tad, ja tur nāk arī mākslas kvalitātes klāt. Es nenoliedzu fotoreportāžu, vienkārši man mirklim ir cita vērtība.
Krieviski ir tāds labs vārds нагнетать, un man ir būtiski arī inscenētā situācijā, ne jau mākslīgi, bet tieši, kā saka, нагнетать visu to situāciju, lai inscenējumā panāktu mirkļa
notveršanu. Bet situācijai vienalga jābūt dzīvai. Mirklis ir aroda un meistarības jautājums.”